Halvårsuppdatering för uthyrningshuset

Kanske den senaste uppdateringen någonsin men bättre sent än aldrig.

Du kan läsa om mitt experiment/investering här.

Det har nu gått sju månader sedan hyresgästen flyttade in och började betala hyra. Men för halvårsuppdateringens skull behandlar jag inlägget som att vi är vid halvårsskiftet.

Hur har det gått?

Vi fick tillträde till huset någon gång i december. Då hyresgästen flyttade in första januari så blev det lite extra kostnader iom el och vatten under december. Dessutom lade jag ca 1000 kr på småfix innan de flyttade in.

Januari hamnade på plus ca 1000 kr. Dock blev det inget över till underhållsfonden som jag annars lägger undan 1500 kr/mån till. Därefter har det rullat på bra rent ekonomiskt. Även om inga andra missöden skett ska det ska bli spännande att se hur det går framöver.

Hyresgästen får själv betala el- och vattenförbrukning då jag vill ha så fast utgifter som möjligt. Dessutom ger det lägre skatt för uthyrning av privatbostad. Mer förklarat här. Kortfattat så får man inte dra av rörliga utgifter så bättre att ha lägre hyra och låga kostnader.

2019_halfYear

Hyresgästen har påpekat småsaker som alla egentligen har löst sig själva.

Slut på varmvatten var ett bekymmer. Det berodde på att de haft gäster och använt ovanligt mycket vatten, varmvattnet var tillbaka dagen efter. Men orolig som man är hade man lusläst pdf-manualen för varmvattenberedaren och lärt sig allt om slav-bitar som ska rosta innan tanken osv. Värmepumpsforumet är ett härligt ställe.

Än så länge har vi varit välsignade från större missöden.

Resultat so far?

Om vi extrapolerar rakt hela vägen till sista december så hamnar vi på 28% avkastning på EK. Jag räknar (halvårsresultat*2)/kontantinsatsen för huset. Dock justerat för en planerad utgift på ca 4000 kr som jag vet kommer nästa månad samt skatt.

Oavsett är jag misstänksamt glad över resultatet. Att få en lönehöjning på motsvarande summa hade för min egen del varit ganska svårt.

Hur ser det ut framåt?

Nästa år kommer vi troligtvis behöva byta lite panel på huset som var murket enligt besiktningsprotokollet. Men det får bli nästa sommar.

Min dröm vore att köpa ett renoveringsobjekt i samma ort. Också det för att hyra ut

Det blir en spännande diskussion med banken att be om lån för ett andra sommarhus…

 

 

Leave a comment